De planlagte aktiviteter er diverse og mange

Samling

En samling kan bestå af mange ting, og er nødvendigvis ikke "bare" en rundkreds med fællessange. Børnene lærer forskellige sange, rytmer, social opmærksomhed, har mulighed for at spejle de andre børn/pædagoger, sidde stille og koncentrere sig og føle sig som en del af et fællesskab. De får kendskab til instrumenter, ærteposer, rasleæg, tørklæder, sangposer mm. Vores samlinger kan også indebære dans, begyndende rollelege, dialogisk læsning, små skuespil, skattejagt på stuen og lignende. Når børnene får en forståelse af samling og hvad det indebærer at holde samling, ser vi, at de fleste virkelig holder af det og glæder sig hver dag.

Samling holdes imellem 8.30-9.00

Dagens medarbejder

Børnene skiftes hver dag til at være "dagens medarbejder". Dette indebærer, at et barn får lov til at komme med i køkkenet og dække rullebord, og derefter køre det ind på stuen, hvor resten af børnegruppen sidder klar ved bordene og venter spændt. Dagens medarbejder deler kopper, fade og kander ud til bordene. Dette giver barnet følelser af at være en vigtig del af børnegruppen - selvværd og selvtillid øges. Barnet får øjnene op for alle de andre børn på stuen, får sat ord på dets handlinger af en voksen og sidst men ikke mindst en ordentlig klapsalve af pædagoger og børn på stuen. De børn som sidder og venter får ligeledes noget ud af aktiviteten. At vente på tur og udsætte egne behov er en svær men god øvelse for denne målgruppe, det at øve allerede som lille, hjælper barnet senere hen.

Salen

Hver mandag har vi en hal til rådighed lige over for vuggestuen. Tilbuddet er primært til de ældste i vuggestuen, da vi laver aktiviteter og lege der er målrettet de plus to-årige. Her går vi over i samlet flok, imens vi synger en sang om salen. I salen har vi mulighed for fysisk udfoldelse i højere grad med meget plads og højt til loftet. For denne målgruppe er den motoriske udvikling i højsæde og ved at udfordre kroppen motorisk øger vi både balance og koordination. Derudover ved vi fra forskning at fysisk aktivitet skaber glæde og derved psykisk sundhed, samt gode vaner for livet. Vi bruger blandt andet bolde, faldskærme og rullebræt. Vi synger, danser og leger forskellige lege. Vi løber stærkt, hopper og triller.

Indimellem vægter vi også at tage en stue af sted sammen i salen, så de yngre børn også får mulighed for at opleve det inden det rigtigt bliver deres tur.

Venskabsgruppe

En aktivitet for de ældste i vuggestuen, hvor der er tænkt ind, at børnene snart skal være børnehaveparate. Børnene bliver blandet på tværs af stuerne i forskellige hold. 6 børn er af sted med 3 pædagoger, så det er en virkelig kvalitativ aktivitet hvor hvert enkelt barn får en masse pædagog-tid. Vi tager som regel på ture ud af huset, det kan være til offentlige legepladser, bibliotek, teater, Agri College for at se på dyr mm. I venskabsgruppen vægter vi, at børnene får øje på hinanden på tværs af stuerne, får tid til at danne nære relationer som de kan tage med tilbage i vuggestuen og måske videre i børnehavelivet. Der bliver skabt plads og tid til, at børnene selv øver at trække i og af overtøj og at gruppen til sidst slutter formiddagen af med at spise frokost sammen på personalestuen for at tale om/ afrunde dagen.

Derudover laver vi rigtig mange andre pædagogstyrede aktiviteter som vi spontant griber ud fra børnenes dagsform/behov/lyst. Dette kan være fællessang med guitar, sansedisco, fodbad, kreativitet på værkstedet, modellervoks og lignende.