Velkommen til vuggestuen Smedegården

Aalborg Øst - et mangfoldigt, kulturelt og spændende område

Vi repræsenterer stolt en bred skare af kulturer og ser det kun som noget positivt, at så mange forskellige nationaliteter mødes på ét sted. Vi er altid nysgerrige på og interesseret i, hvordan de forskellige kulturer kan forenes, og hvordan vi kan lære mange ting af hinanden og hinandens kulturer. Vi tror på, at vores børn bliver rummelige, oplyste og glade af en hverdag med forskellighed.

Barnets intention, sprogligt fokus og den gode stemning er fundamentet hos os

I Vuggestuen Smedegården møder vi altid barnet ud fra dets behov og udviklingspotentialer. Vi møder alle med positive forventninger. Vi vægter højt at alle bliver hilst velkommen hver dag, og ved at anvende en god tone over for hinanden øger vi trygheden og udviklingsmulighederne.

Barnets intention har stor betydning

Intentioner møder vi altid positivt. Det vil sige, at vi handler på barnets hensigt frem for dets adfærd, da vi ved, at det giver barnet en vigtig følelse af at være værdifuld medspiller i eget liv samt i samfundsperspektiv.

Vi har et sprogligt fokus

Sprog er mange ting, der findes både verbalt og nonverbalt sprog. Begge er højtaktuelle i en vuggestue.  Vi benævner altid barnets og egne initiativer, dette for at øge barnets ordforråd samt at lære barnet at koble handling til ord og derved give både ord og handlinger forståelse. Vi synger meget og anvender rim og remser i lege og aktiviteter med børnene. Vi er autentiske når vi spejler børnene i deres følelser.

Den gode stemning har stor betydning

Stemning har betydning for

• Trivsel
  • Tryghed
  • Udvikling

Vi skaber god stemning ved at anvende en positiv, rolig stemme over for både børn og forældre. Vi ønsker, at folk der har været i vuggestuen Smedegården, går derfra med et billede af, at her er et rart at være.

På hver stue er der tilknyttet 2 eller 3 pædagoger og en pædagogmedhjælper eller en studerende. I køkkenet er der ansat en kok. Herudover er der løbende ansat folk i jobtræning (hhv. i køkkenet og som pædagogmedhjælper) samt diverse praktikanter i kortere perioder.

Fakta om Vuggestuen Smedegården

Vi er en kommunal vuggestue med plads til 34 børn i alderen 0 til 2 år og 11 måneder. Forældre er altid meget velkomne til at komme på besøg og se vores vuggestue. Legepladsen er også åben uden for vuggestuens åbningstid og må meget gerne benyttes.