Mad og måltider

Smage fra forskellige steder i verden

Vi er privilegeret at have ansat en dygtig kostfaglig eneansvarlig, der eksperimenterer med mad fra forskellige kulturer. Dette gør, at børnene får mange erfaringer med forskellige smage og deres smagssans bliver udfordret og udviklet. Maden anrettes indbydende, så børnene får lyst til at smage, dufte og røre. I vuggestuen lægger vi stor vægt på, at børnene får tilbudt en sund og varieret kost, som så vidt muligt er økologisk, og som er tilpasset barnets alder.
Måltid som et læringsmiljø i en rar stemning

At være deltagende i et fælles måltid, er en stor del af en kultur, vi ønsker at give til børnene. Vi lægger vægt på, at måltiderne er socialt samvær og en stund fuld af læring indenfor social opmærksomhed, turtagning og selvstændighed, hvorfor vi prioriterer, at der er god tid. Børnene spiser så vidt muligt selv og hjælper til med at øse op. Vi opfordrer børnene til at smage på maden, men accepterer, hvis de ikke kan lide maden. Vi tilbyder dem da noget andet.

• Morgenmad: består f.eks. af havregrød, øllebrød og lune boller.
  • Formiddagsmad: består f.eks. af rugbrød, knækbrød, frugt og mælk.
  • Middagsmad: består f.eks. af suppe, grød, fisk, kød eller rugbrød. Til det varme måltid er der vand.
  • Eftermiddagsmad: består f.eks. af yoghurt, grød, frugt, hjemmebagte boller eller rugbrød. Hertil er der enten vand eller mælk.

Dagens menu kan ses i alrummet

Til de helt små børn tilbyder vi forskellig slags grød, majsvælling, modermælkserstatning, grøntsager og frugt.
Som mor er du velkommen til at amme dit barn i vuggestuen.